أبا عبد الله(ع)در دیدگاه اهل سنت
بر خلا ف تصور اغلب ما شیعیان اهل تسنن احترام خاصی برای ابا عبدالله(ع) قائلند ودر کتابهای
حدیثی معتبر آنها روایات متعددی نسبت به عظمت و جایگاه حضرت وجود دارد. حتی در بعضی از این
کتب پیروی از ابا عبد الله (ع) ومحبت و یاری رساندن به ایشان بخصوص در واقعه ی عاشورا یک اصل
است.
اهل سنت بیش از ما شیعیان به آثار و پیامد های خارق العاده ی شهادت ابا عبدالله(ع) پرداخته اند
مثلاً :
1- سرخی آسمان به مدت 6 ماه
2- خون باریدن از آسمان حتی در بعضی بیابان های عراق وشام...
3-قرائت قرآن رأس بریده ی حضرت در کربلا و کوفه وشام ...
4-خون جوشیدن از زیر سنگ های بیت المقدس همزمان وبعد از عاشورا
5-ابتلای تمسخر کنندگان وقاتلان امام حسین(ع) به درد های دنیوی
6-شنیده شدن مرثیه هایی از مناطق نا معلوم
7-مسلمان شدن تعدادی مسیحی با مشاهده ی تلاوت سر بریده
اهل تسنن نه تنها حادثه ی عا شورا را محکوم وبر آن اظهار اندوه می کنندبلکه بیشتر آنها بر این
عقیده اند که یزید بعد از ارتکاب این جنایت کافر وواجب اللعن شد.حتی در خاندان اموی
ابوالفرج اصفهانی و جاحز او را لعن کرده اند. عمر بن عبدالعزیز نیز که خود ازخلفای اموی است
وقتی یکی از اهل سنت یزید را امیر المؤمنین خطاب کرد دستور می دهد که او را 40 تا 80 ضربه
شلا ق بزنند.
(البته اقلیتی در علمای اهل تسنن مانند طبری -ابن سعد و ابو حامد غزالی نیز مخالف لعن هستند.)
در بین معاصران اهل سنت هم اکثریت طر فدار لعن یزید وتجلیل از ابا عبدالله(ع) هستندمانند
اقبال لاهوری یا سید جمال الدین(به عنوان یکی از اهل سنت یا پذیرفته شده از جانب اهل سنت)
در آسیای جنوب شرقی در سوگ عاشورا تابوت کشان را برگزار می کنندو در بین آنها نذر نیت و...
رایج است.
در قفقاز شمال آفریقا ودر جهان عرب خاور میانه وحتی در پاکستان و ا فغانستان در میان اهل سنت
واستان های کاملاً سنی نشین عزاداری رایج است.
این حسین کیست که عا لم هـــــــــــــــــــــــمه دیوانه ی اوست؟
نوشته شده توسط :
لیست کل یادداشت های این وبلاگ